biasa...sederhana..tapi kekal cantik...."Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi ada kalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus"

Monday, January 24, 2011

Hati yang mengetuk sedar.....

selalunya..apa yg kita impikan..jarang sekali akan menjadi kenyataan..apa yang kita harapkan sukar sekali untuk menjadi hakiki..dan apa yang kita cinta xsemestinya harus kita miliki selamanya..
aku sungguh terkesan tatkala jemari dan mata sibuk mencari bahan wacana untuk ditatap dalam layar sesawang ini. terjumpa sebuah blog yang begitu puitis penulisannya..tp bukan puisi, bukan cereka mahupun gurindam. Ianya hanya catatan ringkas tentang rasa hidup seorang kekasih, seorang pencinta, seorang mama, seorang anak serta juga seorang isteri yang kehilangan suaminya.
tanpa sedar, bahagia yang dikecapi hampir belasan tahun itu diragut dengan perpisahan. tanpa pesan, tanpa petanda tanpa sebarang memori luka. aku atau kami2 yang bersantapan di blog istimewa itu, seakan terasa segala sakit perih dan luka ditinggalkan. Kekasih yang dicinta, teman berbicara, gelak tawa nangis duka, hilang dalam sekelip mata. Tapi si kekasih yang ditinggalkan begitu kuat, berbicara untuk berkongsi rasa..itulah satu-satunya ubat sebagai penyembuh disamping seorang puteri tunggal dititipkan kasihnya sebagai amanat dari seorang suami yang pergi.
Disini aku terfikir sejenak. Kenapa anak-anak gadis sekarang..baru saja putus cinta sudah sanggup mengambil tindakan bodoh tanpa akal. sedangkan yang meninggalkan itu hanyalah seorang kekasih, bukan lagi tunangan atau suami yang sah. sampai ada yang mengambil tindakan membunuh diri, menyakiti diri sendiri seolah akal waras itu sudah hilang saraf puncanya untuk bertindak logika. bodoh dan kurang bijak mungkin...hmmm..entahlah, terlalu ikutkan hati dan perasaan......kalau pergi itu nanti menyenangkan bagus juga...tetapi perginya mereka yang meragut nyawa tanpa iman ini, banyak menyusahkan..ibu bapa yang ditnggalkan dengan rasa kesal, pihak forensik yang bertungkus lumus mengemudi jasad kaku berdarah si mati..tak termasuk lagi yang lain...wallahualam...apalah yang bakal dijawab pada munkar dan nakir..bagaimana pula ketika bangkit di masyar nanti...ya Allah...kecil dan lemahnya hambaMu...walhal si syaitan bertepuk gembira mengenang nasib manusia yang leka....
Ya Allah...ampunilah hambaMu ini dan berilah aku peluang dan masa yang cukup untuk menjadi kekasih, teman, isteri kepada suami yang bertaqwa padaMu serta anak-anak yang patuh pada SuruhanMu Ya Allah.......Amin.....

No comments:

Post a Comment